Nie pochýb, že podnikanie v západnej Európe, alebo v USA je neporovnateľne ľahšie ako u nás, alebo hocikde inde vo svete. Ľudia sú tam naučení za všetko platiť, radi míňajú peniaze a sami zarábajú nemálo peňazí. Niekto by možno povedal, že je to preto, lebo majú peniaze. Nie je to pravda. Je to v ich mentalite.

Keď som žil Rusku, či na Ukrajine, stretol som nemálo rozprávkovo bohatých ľudí, no nedostal by si z nich ani pol centa, ak by nemali 1000% istotu, že z toho budú mať niekoľkonásobne viac profitovať ako ty. Za to v USA, kde posledné roky žije veľa ľudí pod hranicou chudoby a všetko kupujú na dlh, aj tak míňajú ďaleko nad svoje pomery. Skrátka západ je naučený míňať, točiť peniaze a nežgrlošiť.

Je tam ale niekoľko predpokladov, alebo pravidiel, ktorých sa treba držať, aby si bol úspešný. Okrem toho, aby si zvládol jazyk aspoň na komunikačnej úrovni, tak asi najdôležitejším parametrom je hodnota –  výhodný pomer kvalita:cena pre zákazníka.

V mojej knihe Biznis a Pasívny príjem popisujem niekoľko príbehov, ako mladí chalani zbohatli a stali sa obľúbení medzi bohatými ľuďmi. Najlepšie to vystihuje príbeh môjho kamaráta, ktorý staval a prerábal kuchyne. Robil to tak pedantne, že pracháči si ho medzi sebou odporúčali a len sa predbiehali v platení. Skrátka mal práce vyše hlavy. Snažil sa aj nejakých ľudí zamestnať, ale nikto nebol schopný spraviť tú prácu tak kvalitne ako on, takže pracuje stále sám.

Aj pri biznisoch, kde niečo kúpiš a predáš drahšie, chcú západniari kvalitu – kvalitu servisu. Keď som prvé mesiace v Londýne predával televízory, či telefóny, neraz mi dali Londýnčania celkom slušné tringelty, lebo som im ten ťažký televízor priniesol veľmi rýchlo, ale neskoro večer priamo domov. Skrátka za kvalitu radi zaplatia.

Ale nejde tu len o kvalitu servisu a služieb, ale aj o kvalitu produktov. Oni platia, ale kvalita musí byť. Kvalita za primeranú cenu. Platia veľa, chcú top kvalitu. Platia menej, sú OK aj s horšou kvalitou. Ale málo platiť nikto nebude. Držia sa pravidla: Kúpiš lacno, kúpiš dvakrát.

Na západe nikdy neznižuj cenu, radšej pridaj hodnotu

Vo východnej Európe, Ukrajine, či Rusku, idú ľudia na zľavy ako šialení. Všade vidíš „skidka“ – zľava. Nikdy mi to nešlo do hlavy. Veď ty si predsa nejakú vec kupuješ, lebo ju chceš používať dlhodobo a zľava je vec jednorazová.

Na západe to ľudia chápu, preto ich znižovanie cien nezaujíma. Alebo zaujíma, ak je v prvom rade splnená kvalita. Zaujíma ich v prvom rade hodnota. Raz som bol na trhu v Egypte a chcel som kúpiť tabak do vodnej fajky. Ten šmelinár mi povedal relatívne vysokú cenu, aby sa som sa s ním začal zjednávať a naťahovať o cene. Majú tam z toho obrovskú zábava, čo sa o mne povedať nedá. Keď som mu navrhol, že OK, zaplatím tú sumu, ale nech mi k tomu ešte niečo pridá, zostal pár sekúnd ako paralyzovaný. Ale rýchlo si zrátal, že takto zo mňa dostane viac peňazí a začal pridávať rôzne maličkosti. Nahádzal mi tam aj nejaké čokolády, kekse, voňavé tyčinky, atď. Keď som si to potom zrátal – mimochodom minul som menej ako 10 dolárov – tak ma každá vec vyšla na menej ako 50 centov. Ale ak by som chcel kúpiť iba ten tabak, tak aj po najtvrdšom a najdlhšom vyjednávaní by som sa pod 3 doláre nikdy nedostal.

Ľudia na západe idú na hodnotu, nie na zľavu. Preto neznižuj ceny svojich služieb a tovarov. Vždy niečo pridaj, za čo zákazník ani nezaplatil.

Môj kamarát s kuchyňami mi raz povedal: „Držím sa jednoduchého pravidla. Vždy spravím pre zákazníka niečo navyše, za čo ani nezaplatil.“

Aj v mojom videokurze ťa čaká jeden super bonus navyše, ktorý nie je ani uvedený v predajnom videu a budeš z neho veľmi nadšený.

Jazyk ti pomôže nájsť nie len klientov z celého sveta, ale aj investorov a partnerov

Ovládanie jazyka v biznise je pre Slovákov priam nutnosť. Slovensko je veľmi malá krajina, 5 miliónov (a Čechy 10 mil.), to je v porovnaní so svetom smietka. Hocijaké svetové mesto má štvrte väčšie ako naša krásna malá krajina. A na biznis potrebuješ ľudí. Nie len klientov, ale aj investorov a biznis partnerov.

Pozri sa na to štatisticky: Nevieš po anglicky, môžeš pracovať a hľadať investorov na 6 miliónovom trhu (Slovensko, Česko).
Ak sa budeš vedieť dorozumieť hoci aj lámanou angličtinou, tvoj výber sa zväčší na 1,5 miliardy (toľko je asi na svete kúpyschopných ľudí). Takže tvoje šance na úspech vzrastú skoro 100-násobne. Nie je toto samotné dôvod, začať učiť sa po anglicky?

Ak sa ti článok páčil, zdielaj ho na sociálnych sieťach. Ak máš akúkoľvek otázku, napíš ju dolu do komentára.

S pozdravom, Milan Marko